Feb 12, 2010

TAHUN HARIMAU...HARIMAU TERANCAM

 
jangan takut...harimau ni baru je habis makan,tengah ikut sunnah Nabi,jilat sisa makanan..

Harimau (Panthera tigris) merupakan haiwan terbesar dalam famili Felis (kucing la tu). Jika Beauty and the Beast boleh menjadi satu individu atau spesies, maka harimaulah yang layak memegang gelaran itu. Dialah beauty, dan dialah the Beast. Maha Suci Allah yang tidak menciptakan sesuatu dengan sia-sia.

 Gambar di atas adalah gambar Harimau Siberia (Panthera tigris altaitica).subspesies yang paling besar daripada lapan subspesies yang masih ada. IUCN mengkategorikan harimau sebagai spesies terancam, bak kata dunia Barat; endangered. Terancam memberikan status mungkin akan pupus, status terakhir dan paling teruk bagi spesies hidupan.


 

Sekadar mengambil peluang di kala orang Malaysia meraikan Tahun Baru Cina, atau menikmati cuti Gong Xi Fa Cai. Tahun ini tahun harimau kan? Ada sesiapa yang tahu haiwan menarik ini sedang dipupuskan oleh kita sendiri. Panthera tigris dijadikan buruan eksotik, organnya dijual di pasaran gelap, kononnya sebagai remedi atau ubat kuat batin. Buat apa berdendam dengan harimau? Sebab dia makan orang? Lagi banyak harimau mati dibunuh manusia daripada manusia mati di mulut harimau.
Tahun harimau...berilah pembelaan kepada si kucing besar ini, pada tahun ini. Bukankah Islam untuk menyinari seluruh alam? Dan flora fauna juga patut mendapat tempias syiar agama suci.

No comments:

Post a Comment