Jul 31, 2010

Rachel and Eri

ImageHost.org ImageHost.org

Rachel: Eri, sejak dua menjak ni Eri selalu datang ke kedai buku ni. Apa yang bestnya? Kan library lagi banyak buku kat sana?

Eri : Apa yang Rachel nak cakap ni?

Rachel: Kenapa kedai buku? Kenapa tak pusat sumber? Orang ramai datang ke kedai buku bukan untuk beli buku pun.

Eri : Siapalah saya untuk tafsir niat orang datang kedai buku. Tapi saya datang sini nak cari buku yang penulisnya saya kagum sangat. Bab library pula, saya rasa imej dia kena diubah. Tukarkan persepsi library jadi tempat yang sejuk sampai rasa ke tulang, pastu bukunya jangan macam koleksi buku abad ke-19.

Rachel: You are persistent. Masa main game pun macam tu juga. Kalau dah ramai orang datang kedai buku, apa pasal statistik rakyat Malaysia baca 2 muka surat setahun masih dalam highlight? Bias juga saya rasa.

Eri : First, saya rasa statistik tu dah obsolete atau dah lama. Kat Pesta Buku dulu, ramai yang datang beli buku. Masalahnya pada sikap masyarakat kita dan apa yang diorang baca. Pola pemikiran mereka tak juga berubah, pasal baca buku bukan-bukan. Yang ilmuwan sebut, bacaan picisan. Rachel tahu kan pasal bahan-bahan picisan tu?

Rachel: Hmm…bahan picisan ni biasanya ada 3 kandungan utama; mistik, tahyul dan seks. Betul tak macam tu Eri?

Eri : Rachel memang knowledgeable. Saya bila jadi guru nanti, kena tunjuk contoh kat murid-murid. Baca bukan setakat buku teks aje. Dan saya harap dijauhkanlah bacaan picisan tu dari budak-budak sekolah. Maklumlah orang sekarang cepat muda!

Rachel: Yang pasal Eri nak murid baca benda elok, saya boleh tangkap maksudnya. Yang ni, kenapa kata orang Malaysia cepat matang pula? What’s your reason?

Eri : Cuba tengok kat surat khabar hari ni, mesti ada kes jenayah punya. Kita selalu bincang pasal isu tapi tak pergi kepada punca. Lagi satu, bacaan picisan tu pun boleh semarakkan nafsu budak-budak sekolah. So, dalam perkara seks dan jenayah, orang kita cepat dewasa. Yang tu boleh cuba macam-macam benda pelik. Tapi dalam akademik dan politik, orang kita terlalu bodoh, dangkal dan jahil.

Rachel : In the end, it all goes back to what we read. Dalam kerajaan nak buat kempen membaca pun, kena saring betul bahan bacaan. Tapi kita takkan asyik harap kerajaan je.

Eri : Yeap, we are what we read. Eh, ada review game dalam majalah ni. Saya kena beli ni!

Rachel : Eri!!

1 comment:

  1. uuu....so cute, Eri dengan Rachel..bila dah ada color

    ReplyDelete